Hallgatóink mondták
Hogy megtudjuk miért választottak minket hallgatóink, kíváncsian tettük fel nekik kérdéseket a képzéssel kapcsolatban.
Szabó Lilla (2014-es évfolyam, gazdasági elemző informatika szakirány)
Termékmenedzserből lettem gazdaságinformatikus
Szabó Lilla 2014 februárjában kezdte meg tanulmányait a BME VIK gazdaságinformatikus mesterképzésén, az angol nyelven oktatott gazdasági elemző informatika (analytical business intelligence) szakirányon. Alapfokú tanulmányait szintén a BME-n, műszaki menedzserként végezte termékmenedzsment szakirányon. Mint frissen végzett mesterfokú gazdaságinformatikust tapasztalatairól, véleményéről kérdeztük.
Termékmenedzserként honnan hallottál a gazdaságinformatikus MSc képzésről?
Az alapképzés utolsó féléve előtt hallottam először arról a lehetőségről, hogy a gazdasági alapszakot végzett hallgatók is jelentkezhetnek gazdaságinformatikus mesterképzésre, 10 informatikai kredit megléte esetén. Összesen 40 informatikai kredit szükséges a szak előtanulmányi rendjének teljesítéséhez, ebből azonban 30-at ráért a mesterképzés első két félévében pótolni. Az alapképzésen teljesített szakirányos tárgyaimmal a minimum informatikai kreditszám bőven megvolt, de ezen felül még vettem fel informatikai tárgyakat az utolsó félévre, hogy később annyival kevesebbet kelljen a mesterképzéses tárgyaim mellett teljesíteni.
Érdemes minimum fél évvel a jelentkezés előtt utánajárni, hogy melyik alapképzéses tárgyak fogadtathatók el informatikai kreditként. Ez szakonként, illetve szakirányonként eltérő, így akinek nincs meg a minimum 10 kredit, az még az utolsó félévben felvehet ilyen tárgyakat. A mesterképzés megkezdésekor a karon a képzésfelelős írja elő a kötelezően teljesítendő tárgyakat, a hiányzó kreditszámnak megfelelően. Ezektől azonban nem kell tartani, mivel a felelős mindig igyekszik olyan tárgyakat kiválasztani, melyek gazdasági képzésről érkezők számára is teljesíthetőek, valamint később hasznosak lesznek a mesterképzéses tárgyak megértéséhez.
Hogy zajlott a felvételi?
A gazdaságinformatikus mesterképzésre három részből álló írásbeli felvételi vizsga van, ami szintén úgy lett kialakítva, hogy teljesíthető legyen mind gazdasági, mind informatikai alapképzésről érkezők számára. A felvételi egyes részei során választani lehet két feladatsorból, amiből az egyik vállalatgazdaságtannal, illetve vállalatirányítási rendszerekkel, míg a másik jellemzően programozással kapcsolatos feladatokat tartalmaz. A felvételire készüléskor érdemes átnézni a valószínűségszámítással és számításelmélettel kapcsolatos feladatokat is, mivel a felvételi első része során ebből a két témakörből kell az egyiket kiválasztani. Gazdasági alapképzésen az előző kettő közül egyik témakört sem oktatták, így a felkészüléshez célszerű tanártól vagy hozzáértő ismerőstől segítséget kérni.
Hogyan tudtad pótolni a hiányzó informatikai krediteket?
A képzés első félévében a mesterképzéses tárgyaim mellett felvettem három kreditpótlós tárgyat is, így abban a félévben nem tudtam munkát vállalni a sűrű órarend miatt. A második félévtől kezdődően viszont 20-30 órában, az utolsó itthon töltött félévemben pedig 40 órában dolgoztam, rugalmas munkaidőben, így megoldható volt, hogy a kötelező órákra, laborokra és a zárthelyikre be tudjak járni. A képzést 5 félév alatt végeztem el, mivel szerettem volna az utolsó félévet Erasmus+ ösztöndíjjal külföldön tölteni, és erre a negyedik félévre felvett kötelezően bejárós gyakorlatok miatt nem lett volna előbb lehetőségem. Az ösztöndíjra jelentkezéskor sikerült az általam első helyen pályázott egyetemre felvételt nyernem, így Stockholmban a KTH Royal Institue of Technology-n tölthettem 5 hónapot, ami meghatározó része volt az egyetemi tanulmányaimnak. Külföldi ösztöndíjra jelentkezés esetén érdemes legalább fél évvel a pályázás előtt tájékozódni az egyes tárgyak követelményeiről, illetve az oktatók rugalmasságáról, így a kint töltött félévre lehetséges olyan itthoni tárgyakat felvenni, amelyek a hazaérkezés után vizsgázva teljesíthetőek.
Érezted-e valamilyen hátrányát a programozói tudásod hiányának a képzés során?
Sok gazdasági területről érkező érdeklődőben felmerülhet a kérdés, hogy elvárás-e programozói tudás megléte a jelentkezéskor, illetve lesznek-e olyan tárgyak a képzésen, melyek teljesítéséhez elengedhetetlen az ilyen jellegű ismeretek elsajátítása. A programozás nem kap hangsúlyos szerepet a mesterképzés kötelező tárgyai során, a cél inkább a különböző, gazdaságinformatikához kapcsolódó területek átfogó bemutatása az egyes tárgyak keretein belül. Vannak olyan tárgyak, ahol szükséges egyszerűbb programokat, függvényeket írni, de ezek az órán tanultak ismeretében elkészíthetők. Akik viszont érdeklődnek a programozás iránt, azok számos szabadon választható tárgy közül választhatnak, melyek során elsajátíthatják az egyes programnyelvek alapjait, illetve aki már rendelkezik ilyen jellegű ismeretekkel az tovább fejlesztheti a tudását.
A kötelező tárgyak mellett a képzés fő vázát adják az egymásra épülő Önálló labor 1.-2., majd Diplomatervezés 1.-2. tárgyak. A hallgatóknak itt lehetősége van meglevő témalistából kiválasztani egy számukra szimpatikus feladatot, melyet a félév során önállóan kell megvalósítani majd dokumentálni, de egyéni ötletek és céges témák alapján is készíthető feladatkiírás. Ezen tárgyak teljesítéséhez a hallgatóknak a témával foglalkozó, választott konzulensük ad segítséget. Ez szintén egy jó lehetőség a programozás iránt érdeklődőknek, hogy olyan feladatot válasszanak, ahol magukat fejlesztve, szükség esetén segítséget kérve tanulhatnak. Természetesen lehetőség van olyan témák választására is, ahol a hallgatók például folyamatmodellezési, statisztikai vagy vizualizációs szoftverek használatával készíthetnek megoldást az adott problémára.
Összességében hogyan ítéled meg a képzés hasznosságát?
Úgy vélem, hogy nagyon jó döntés volt ezt a mesterképzést választanom, mert sokkal többet kaptam, mint amire számítottam. Mikor jelentkeztem még nem tudtam, hogy mivel szeretnék később foglalkozni, de a képzés során sok területre betekintést nyerhettem, és így sikerült megtalálnom azt, ami a leginkább érdekel. Ehhez természetesen az is hozzájárult, hogy a gyakornoki munkáim során is sok területet megismertem, szerintem mindenképpen érdemes már a mesterképzés mellett elkezdeni dolgozni, mivel az elméleti tudás mellé elengedhetetlen a gyakorlati tapasztalat is a munkaerőpiacon. Ezen felül úgy vélem, hogy ez a szak már a gyakornoki munkákra jelentkezéskor is előnyt jelentett, mind az egyetem hírnevének, mind a szakma fontosságának köszönhetően. Szintén pozitívum volt, hogy a szaktársakkal összetartó közeg alakult ki, az aránylag kis létszám miatt az órák mondhatni családias hangulatban teltek, hiszen a tanárok mindenkit név szerint ismertek, és az oktatás során is végig a hasznosítható tudás átadása volt a céljuk. Az angol nyelvű szakirány választása pedig szinten tartotta a nyelvtudásom, így a külföldi munkatársaimmal való kommunikálás, valamint a külföldön töltött félévem alatt a beilleszkedés is könnyen ment.
Összességében bátran ajánlom a gazdaságinformatikus mesterképzést nem csak a gazdaságinformatikus és mérnök informatikus alapszakról érkezőknek, hanem a különböző gazdasági képzésekről jövőknek is, akik érdeklődnek az informatika iránt, mivel biztos vagyok benne, hogy itt mindenki talál számára érdekes területet, onnantól pedig már az egyéni ambíciókon múlik, hogy ki hogyan él a rendelkezésre álló számtalan tanulási és munkalehetőséggel.
Számomra kézenfekvő volt, hogy a gazdaságinformatika szakot válasszam, mert az alapképzés során pont a vállalatirányítás volt, ami legjobban érdekelt. Egyéb választási alternatíva a Budapesti Corvinus Egyetemen a logisztika és szintén a gazdaságinformatika lett volna (mindkettő mesterképzés keretében), azonban úgy döntöttem, hogy nagyobb hangsúlyt fektetek informatikai ismereteim fejlesztésére a mesterképzés során.
Azért a Budapest Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemet választottam a gazdaságinformatika mesterképzések közül, mert az informatika képzés magasan itt a legjobb. Több ismerősöm jár ide alapképzésre és pozitív véleménnyel vannak az intézményről (nehezen teljesíthető, de ugyanakkor nagyon színvonalas a képzés).
Információkat elsősorban a http://gain.bme.hu oldalról szereztem, amely friss híreket tartalmaz, valamint mintafeladatok is megtalálhatók rajta a felvételihez. A http://felvi.hu csak alapvető adatokat kínál, de az is hasznos; például onnan tudtam, hogy a gazdálkodási és menedzsment szakról is lehet jelentkezni erre a mesterképzésre.
Ami véleményem szerint a BME gazdinfó MSc szakot választó hallgatóknál sokat nyom a latban:
- Kiváló szakmai gyakorlat lehetőségek, céges kapcsolatok.
- Nagy arányban és gyorsan tudnak elhelyezkedni a hallgatók az MSc képzés után (vagy akár már alatta is).
- Vannak olyan hallgatók, akik munka mellett is tudják teljesíteni a képzést.
- Sokkal több lehetősége van azon hallgatóknak a munkaerőpiacon, akik nem csak egy tudományterületen jártasak.